Visuell kommunikation

Ska jag läsa hela boken eller se filmen? Så kan tankebanorna gå när man snabbt vill lära sig något nytt. Text kan på flera sidor beskriva en situation men i en film tar det några få sekunder, just för att kommunikationen blir konkret. Därför skapas det rörligt material som aldrig förr – fånga besökarens intresse och få denne att fortsätta titta. Fortsatte du läsa denna texten eller drog ögonen sig ner till glassarna istället?

Elementen är byggstenarna

Vi bygger upplevelser med våra fem element – Foto, Illustration, 3D, Animation och Film. Dessa element är både byggstenar och samlingsnamn, ett förenklande och förtydligande av ett område som blir komplext när man bryter ner det i beståndsdelar. Var för sig behöver kvalitén vara hög och tillsammans enhetlig, därför är kompetensen viktig i hanterandet av visuellt material.

Stillbilder och illustrationer kan väckas till liv och resultera i en film. På samma vis kan stillbilder hämtas från filmer och animationer. Återbruk är alltså gynnsamt även i denna branchen.

Story med hjärta

Vi har alla vår egen uppfattning om vad som är vackert eller mindre tilltalande, men utan story och en röd tråd kan en fantastisk bild förbli livlös och misslyckas att beröra åskådare.  Därför är livlösa stock-bilder lika effektiva som deras prislapp – väldigt låg. Kontinuiteten och den unikheten som vi vill nå försvinner och kvar blir enbart pusselbitar som inte riktigt matchar. Men tar man sig tiden och hittar hjärtat och kärnan i sin produkt så har man en stark marknadsföringbas. Genomtänkta koncept är därför mycket mer långlivade än snabba nödproduktioner med pressad tid och budget.